З питань захисту прав споживачів

з_питань_захисту_прав_споживачів_z_pytan_zaxystu_prav_spozhhivachivЗ питань захисту прав споживачів — рекомендації до вимог законодавства України про захист прав споживачів щодо усунення недоліків, виявлених у придбаних товарах, та аналіз практики.
Звісно, що для споживачів, які не мають певного досвіду роботи з застосуванням законів та підзаконних актів на практиці, існують певні складнощі в здійснені захисту своїх прав. На допомогу всім, хто бажає розібратися в положеннях законодавства України з питань захисту прав споживачів у правовідносинах із продавцями та виробниками, Ukrjurist.com.ua пропонує рекомендації щодо використання своїх прав при отриманні послуг гарантійного ремонту.

Законодавча база з питань захисту прав споживачів

Законодавча база складається у даному випадку з Цивільного кодексу України, Закону України «Про захист прав споживачів», Правил побутового обслуговування населення.
Пунктом 9 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено такі права споживачів у разі виявлення недоліків товару: «При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк. (перший абзац)
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача встановлені частиною першою цієї статті) зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України. (другий абзац)
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару. (третій абзац)
При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні строки, гарантійний строк на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту». (четвертий абзац)

Рекомендації з питань захисту прав споживачів

З метою акцентування уваги споживачів на важливі нюанси здійснення захисту прав споживачів розглянемо і прокоментуємо зазначені положення в нижче наведеному порядку.
Перший абзац п. 9 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»
Це положення закону з питань захисту прав споживачів встановлює право споживача отримати безоплатне усунення недоліків товару, якщо такі виникли з вини виробника (продавця, виконавця), або фальсифікації товару (обов’язковий висновок експерта) у строк зазначеного гарантійного строку на товар. При цьому слід мати на увазі, що вищезазначені недоліки повинні бути усунуті:
протягом 14 днів з дати пред’явлення споживачем вимоги про їх усунення,
або в інший строк за згодою сторін.
Як правило, споживачі, а також і деякі спеціалісти, тлумачать дане положення закону наступним чином:
Якщо виконавець не виконав роботи з усунення недоліків у строк 14 днів, то на дату закінчення ним робіт з усунення недоліків споживач має право скласти заяву про виплату йому неустойки в розмірі 1% від вартості товару за кожний день перевищення встановленого терміну (третій абзац п.9 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»), виходячи з дати фактичного усунення недоліків. На перший погляд, саме таким чином і потрібно тлумачити зазначені вимоги закону.
Але хочемо звернути увагу, на практиці ці питання вирішуються дещо по- іншому. Якщо на 15-й день з дати пред’явлення вимоги про безоплатне усунення недоліків товару, споживач не подав до виробника заяву у письмовому вигляді про складення «Акту про технічний стан товару (або виробу)», то надавачі послуг, а також і нерідко правознавці, розцінюють факт відсутності вказаної заяви як згоду споживача на безоплатне усунення недоліків товару в інший строк (див. текст першого абзацу 9 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»). Відповідно, на їх думку, споживач втрачає право на отримання неустойки в розмірі 1% від вартості товару за кожний день перевищення встановленого терміну (див. текст третього абзацу 9 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»).
Тож радимо бути уважними у цьому випадку і подати відповідну заяву на п’ятнадцятий день строку, якщо виявлені недоліки не були усунуті у встановлений законом строк.
Другий абзац 9 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»
Для того, щоб при необхідності споживач мав змогу скористатися своїм правом отримати від продавця або виробника товар аналогічної марки, до того ж, з доставкою ( у випадку, якщо вага товару перевищує 5 кг ), – наприклад, телевізора, холодильника, магнітоли тощо – споживачу потрібно звернутися з письмовою заявою. Це обов’язкова вимога закону з питань захисту прав споживачів , і її не можна ігнорувати, якщо ви бажаєте досягти певного результату.
Відмови деяких бізнес-структур у задоволенні вказаного права з причини відсутності в них обмінного фонду, не мають жодних законних підстав. Законом зазначено, що «продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов’язані створювати (мати) обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України».
Вивчайте свої права споживачів та вимагайте їх дотримання. У разі їх порушення чи незадоволення виробником, виконавцем або продавцем, маєте право на відшкодування завданих вам збитків. При цьому пам’ятайте: заявлені вимоги відшкодування матеріальної шкоди споживач має підтвердити квитанціями, чеками, а також іншими документами, вимоги відшкодування моральної шкоди потрібно обґрунтовувати описом своїх душевних страждань і хвилювань, пов’язаних з пережитими стресовими ситуаціями, приниженням чи грубістю відповідача на вашу адресу тощо, а також документальним підтвердженням рівня ваших заявлених вимог (це можуть бути записи, зроблені в медичній карті, чеки на придбання ліків, путівки в оздоровчі заклади для лікування та інші документальні підтвердження).

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>