Захист прав споживачів України

захист_прав_споживачів_України_zaxyst_prav_spozhhyvachiv_UkrainyЗахист прав споживачів України — права споживачів в Україні встановлені і проголошуються основним законом держави, Конституцією України. Конституція України визначає важливі для споживачів базові правові засади.
Стаття 42 Конституції України проголошує наступне: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».
Стаття 50 Конституції України встановлює, що «Кожен має право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена».
Більш детально захист прав споживачів України урегульовано Законом України «Про захист прав споживачів» від 01.12.2005. Цей Закон встановлює права споживачів, а також регулює відносини між споживачами товарів, (робіт, послуг) та виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності.
Захист прав споживачів України діє у відношені не тільки громадян України, а й захищає права громадян інших країн під час придбання, замовлення чи використання товарів (робіт, послуг) на території України.

Які саме права мають споживачі на території України?

Права споживача в Україні:
захист прав споживачів державою;
здобуття знань;
належну якість продукції та обслуговування;
безпеку продукції;
необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров’я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством;
звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;
об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
Законодавство України, що регулює захист прав та інтересів споживачів, також включає й інші законодавчі та підзаконні акти, серед яких можно зазначити такі Закони України, як «Про безпечність та якість харчових продуктів», «Про рекламу», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про інформацію», «Про освіту», «Про транспорт», «Про зв’язок», положення про «Правила торгівлі лікарськими засобами», «Правила роздрібної торгівлі», «Правила торгівлі у розстрочку», «Правила торгівлі на ринках», «Правила роздрібної торгівлі тютюновими виробами», «Правила торгівлі транспортними засобами і номерними агрегатами» тощо.
Вітчизняне законодавство про захист прав та інтересів споживачів в Україні також доповнюють європейські директиви в рамках міжнародних угод, що підписані нашою країною.

Пам*ятка для споживача

Перш ніж ви зробити оплату обраного товару чи послуги, Ukrjurist.com.ua радить перевірити:
відповідність названої продавцем ціни тій, яка вказана у прейскуранті чи на ціннику;
якщо товар штучний, треба звернути увагу на слідуючі обставини – чи не пошкоджена упаковка, чи дійсно в цій упаковці саме той товар, за який ви робите оплату; перевірити комплектність товару; також встановити наявність супроводжувальної документації. При цьому обовязково зверніться до продавця з проханням продемонструвати, як обраний вами товар працює і як ним правильно користуватися;
якщо товар ваговий – перевірте, чи правильно працюють ваги;
не забувайте перевіряти наявність необхідної інформації на упаковці товару та відповідно у супроводжувальній документації. З цією інформацією слід ознайомитися детально, перш за все зверніть увагу на такі дані, як строк придатності, гарантійні зобов’язання виробника, строк дії цих зобов’язаннь тощо.
Під час здійснення покупки товару ( чи оплати обраної послуги, виконаної роботи) прослідкуйте за наступним:
щоб вам видали касовий чек (при цьому, якщо придбаний товар тривалого зберігання, зверніться з проханням виписати вам товарний чек) і щоб на чеку було добре видно сплачену вами суму за товар чи послугу;
щоб у паспорті виробу було вказано точну дату здійснення покупки і назву магазину, де ви зробили покупку.

Права споживача у випадку придбання товару неналежної якості

Захист прав споживачів України: у випадку, якщо протягом встановленого гарантійного строку були виявлені недоліки, споживач має право вимагати в порядку та в строки, які встановив законодавець, здійснення слідуючих дій:
пропорційного зменшення ціни,
безкоштовного усунення недоліків товару,
відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
Якщо протягом встановленого гарантійного строку виявлені суттєві недолікі, що виникли з вини виробника, продавця, виконавця, чи фальсифікації товару, які при необхідності підтверджені висновками експертної організації, споживач на основі обов’язкового для сторін виконання правил чи договору в порядку та у строки, встановлені законодавством, має право вимагати від продавця чи виробника за своїм вибором здійснення наступних дій:
розірвання договору і повернення сплаченої за товар грошової суми,
заміни товару на такий самий товар чи на аналогічний товар, з числа тих, що існують в наявності у продавця чи виробника.
При цьому зверніть увагу, що вимоги споживача задовольняються відносно тих товарів, строк гарантії на які ще не закінчився.
На продавця і виробника під час здійснення продажу (реалізації) товару покладається обов’язок інформувати споживача про підприємства, що розглядають претензії споживачів щодо якості товарів. У разі ненадання такої інформації продавець (виробник) несе відповідальність, передбачену нормами Закона України «Про захист прав споживачів».
Зверніть увагу, що якщо проводиться заміна товару з встановленими недоліками на аналогічний товар належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості згідно законодавства про захист прав споживачів не проводиться.
У випадку, якщо споживач придбав продовольчі товари неналежної якості, на продавця покладається обов’язок замінити їх на якісний товар чи повернути сплачені споживачем гроші, якщо недоліки продовольчого товару виявлені у рамках дії строку придатності. Розрахунки із споживачем при цьому проводяться в такому ж порядку, який передбачений і по непродовольчих товарах.
Якщо споживач пред’явив вимоги про безоплатне усунення недоліків придбаного товару, вони мають бути усунені у строк чотирнадцять днів чи, якщо сторони дійшли згоди, в інший строк.
Законодавством про захист прав споживачів України передбачено, що на час ремонту споживачу надається (з доставкою) на його письмову вимогу аналогічний товар незалежно від моделі. Для цієї мети продавець та виробник повині створювати обмінний фонд товарів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.94 № 172 затвержено Перелік товарів, з яких формується обмінний фонд, цей фонд включає в себе такі товари:
телевізори,
магнітоли,
магнітофони,
радіоприймачі,
холодильники,
морозильники,
пральні машини,
мікрохвильові печі,
кухонні машини,
в’язальні машини,
пилососи,
електропраски,
електроміксер,
електросокоробки ,
телефонні апарати, в тому числі мобільного зв’язку,
персональні комп’ютери та комплектуючі до них,
апаратуру для відеозапису і відтворювання зображення та звуку,
електрочайники,
електрофени,
електрокавоварки.

Прийміть до уваги стосовно захисту прав споживачів України, що за кожен день затримки виконання вимоги споживача про надання аналогічного товару, а також за кожний день затримки усунення недоліків, що перевищує зазначений строк (чотирнадцять днів) споживачеві повинна бути сплачена неустойка у розмірі одного відсотка вартості придбаного товару.
Якщо недоліки усуваються шляхом заміни складової частини товару або комплектуючого виробу, на які передбачено гарантійні строки, гарантійний строк на складову частину і новий комплектуючий виріб вираховуються з дня, коли товар був виданий споживачеві після ремонту.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>